Han skipper stivt over parketten. Lars Olav Kronstad er akkurat så energisk og smilende blid, som samarbeidspartnerne vil ha det til, men akkurat i dag har ryggen låst seg. Det var en skitur som gikk over styr. – Jeg trodde jeg var 20 år. Og Klæbo, ler han.
Selskapet han driver holder til i et kontorbygg på Høvik, like utenfor Oslo. Lokalene fremstår nye og moderne, med koksgrå vegger, glass-avlukker og lyst parkettgulv. Lars Olav viser vei fra loungen ved inngangspartiet til stadig nye rom; alle åpne og lyse, hvor fargesprakende ski, alpinstøvler, boots, boblejakker og kåper henger tett bortetter veggene.
– Jeg har levd i denne bransjen siden 1988, forteller han. – Da jeg var 24 år, kom jeg rett fra BI og det var ikke så lett å få seg jobb, så jeg begynte med import. Faren min hadde gjort det litt, og jeg så for meg at jeg bare skulle gjøre det midlertidig. Men det midlertidige ble permanent.
Ville starte sitt eget
Han skrur på en lysbryter og nok en kolleksjon av vinterutstyr trer frem fra mørket. Disse rommene er «showrommene» hans, hvor han tar imot innkjøpere fra store sportskjeder og motebutikker for å gi dem første syning av trendene for kommende sesong. Han forteller at han i flere år jobbet for ulike importselskaper, før han i 2000 bestemte seg for å starte Tendenzer.
– Jeg hadde lyst til å gjøre noe helt annet. Eller starte for meg selv. Å drive selv er jo veldig moro! Det er det jeg har hatt lyst til hele tiden. Jeg har alltid hatt en driv og likt å ta beslutninger for meg selv, men ja, av og til ønsker man jo at man bare kunne gå og heve lønn og ikke ha dette ansvaret 24/7. Men jeg har alltid jobbet mye og alltid likt det, sier han.

Tendenzer forsyner norske sportskjeder med kjente merkevarer som Marker, Dalbello, Völk, Moonboots, Tramarossa og O´Neill.
Gjør det enkelt
Lars Olav forteller hvordan han bygget opp Tendenzer fra bunnen av. Han måtte få inn de riktige menneskene og etablere gode rutiner for arbeidet. Det første han tok tak i var å bygge opp en solid backoffice-avdeling og deretter en salgsavdeling, for å holde kontroll på ordre, fakturering og yte kundeservice.
– Visjonen var at vi skulle bli en av de foretrukne leverandørene innen sport og mote, være blant de beste og aller enkleste å jobbe med. Det skulle være enkelt med reklamasjon, fakturering, returer og så videre. Vi har et servicenivå som er høyt! Det er veldig viktig for meg. Og vi har vi har flinke folk, som kan mye mer enn meg.
Overlater til ekspertene
Neste trekk var å outsource arbeidsoppgaver som ikke handlet direkte om kjernevirksomheten, slik som lagertjenester, pakking, logistikk – og regnskap. Det var slik han kom i kontakt med Wepe.
– Jeg kjente en som brukte Wepe og som sa de var flinke, så jeg tok kontakt. Vi har hatt et godt forhold helt siden da. De har full kontroll. Det er jo en grunn til at vi har holdt på med dem i 20 år! sier han.
– De fører alt. Hele regnskapet vårt. Vi jobber litt med balansen mellom hva jentene her på kontoret skal gjøre, og hva Wepe skal gjøre, men Wepe leverer kostnadstall hver måned og kvartalsvis avstemming. Vi er særdeles fornøyde med det. Det er alfa og omega. Uansett hva som skjer, så leverer de og har kontroll på tallene våre.

Tendenzer designer og fører også sitt eget high-end klesmerke, som heter Monel.
Daglig kontakt
Det er partner og autorisert regnskapsfører i Wepe Lena Haugerud Ness som følger opp Tendenzer. Lars OIav forteller om et tett og godt samarbeid, hvor han prater og mailer med Lena nesten hver eneste dag.
– De er jo en veldig integrert partner, sier Lars Olav. – Om ikke vi hadde satt bort regnskapet, måtte jeg ansatt egne folk for å fylle disse funksjonene. Nå overlater jeg det til Lena, og så kan vi som organisasjon ha fullt fokus på det vi skal drive med.
Et eventyr
Samarbeidet mellom Tendenzer og Wepe har nå vart i 20 år, lengre enn mange ekteskap, og selv om Lars Olav forteller at det aldri har vært konflikter dem imellom, innrømmer han at det har vært både «gode og onde» dager.
– Vi har hatt noen tøffe saker, der Wepe måtte bistå oss, men de stiller alltid opp. Godt forberedt. Og det var tøft i vår. Da var det permitteringer både i mai, juni og juli, til og med august, men fra slutten av oktober har det vært et eventyr …
Koronapandemien og myndighetenes restriksjoner for sosial omgang og reiseliv, har nemlig ført til at nordmenn trekker ut i naturen; til fjellet, hytta og skibakken – og det er gode nyheter for den som lever av å selge sportsutstyr og moteklær til utendørsbruk.
– Det har vært en fantastisk vind i sportsmarkedet. Våren ser ut til å bli en all time high, sier Lars Olav.
Han viser frem noen av varene som står på display i det innerste showrommet; bindinger og støvler i alle størrelser og fasonger. – Topptur på ski er veldig aktuelt nå. Og moonboots er på vei tilbake. Vi er veldig positive til fremtiden. Vi har posisjonert oss veldig bra.
Og fra sidelinjen følger Wepe med på ham og kollegaene hans.
-Ja, de er med på alt. De følger med på budsjetter og omsetning. Det er full fart. Bedre enn beregnet, sier han.