– Vi skal ha varer ut til byggebransjen. Diverse varer fra Leca, både løs-leca og leca-blokker, mørtel og plastrør. I tillegg er det mye kjøring av korn og emballerte varer for Felleskjøpet. Akkurat nå er det siste innspurt frem mot ferien …
Jobber for «fadern´»
Unneberg Transport er et familieforetak med hovedkontor på Borgersrud Gård på Løken. Derfra administrerer Carl Oscars foreldre, “modern og fadern”, som han kaller dem, en virksomhet bestående av 25 ansatte med 22 lastebiler i stallen. Bilene fylles daglig med plastprodukter fra Norsk Wavin, emballerte varer til norske bønder fra Felleskjøpet, og ikke minst Leca-kuler.
Daglige turer med Leca-biler
Carl Oscar forteller at Leca er den største og eldste kunden deres.
– Leca brukes blant annet som fyllmasse og drenering. Det er en fabrikk som holder til på Rælingen, som brenner leire til sånn små, faste kuler, og dette brukes i alt fra blomsterbed til store veiprosjekter. Og vi har biler som server en fabrikk i Fredrikstad-området, som produserer leca-blokker. Der har vi biler som kjører daglig.
Leca til værs
Unneberg Transport har også utviklet et eget utstyr for blåsing av de små leirkulene. I bilparken har de egne “blåsebiler” som kan blåse opptil 70 meter horisontalt og 25 meter vertikalt. Blåsingen gir mindre trafikk og mindre massehåndtering enn ved tradisjonelle fyllmasser. – De kan blåse 90 kubikk på litt over en timer, forklarer Carl Oscar
Overtok bedriften
Unneberg Transport ble startet av Tor Unneberg i 1976. Den gang hadde han bare én bil, som han kjørte selv og utførte oppdrag for et utvalg kunder. Det var også han som utviklet blåseanlegget for leca. I 1988 ble det etablert aksjeselskap og firmaet har hatt en jevn økning av oppdragsgivere siden da. Frode Borgersrud, Carl Oscars far, ble ansatt i 2003 og da Tor ønsket å trappe ned i 2014, fikk Frode og hans kone Birgitte tilbud om å kjøpe firmaet.
Hyret inn kompetanse – Wepe
Det var også slik Wepe kom inn i bildet. Å overta og drifte sitt eget selskap, krevde mye tid og ulik kompetanse, og de nye eierne bestemte seg raskt for at den kompetansen de ikke hadde selv, skulle de leie inn.
– Nå venter vi bare på at de tar steget ut i flere områder, som HR og så videre. Det er flere områder vi gjerne leier inn tjenester på! Kravene til kompetanse, dokumentasjon og den slags blir større og større for hvert år, og små og mellomstore bedrifter trenger slike som Wepe for å «ha dette på stell», sier han.
Tilbake på veiene
I motsetning til mange andre, har Unneberg Transport klart seg greit gjennom korona-pandemien. Da den inntraff våren 2020 opplevde de noen måneder hvor usikkerhet preget byggevarebransjen, og det sedvanlige trøkket rundt påsketider uteble, men allerede i mai var situasjonen stabil igjen og bilene var tilbake på veiene.
– Vi har vært heldige med at det ikke har vært noe smitte hos oss. Dessuten ansees transportnæringen som en samfunnskritisk bransje, så våre ansatte fra Sverige har fått lov til å komme over, mot at de testes hver syvende dag, sier Carl Oscar.
Full fres mot sommer!
Ennå har han noen travle uker foran seg før fellesferien setter inn. Da vil de kunne klare seg med kun 8 – 9 biler i drift.
– Men så fort den er over, skyter det fart og da er det full fres helt til jula tikker inn, sier Carl Oscar.
– På høsten er det kornsesong, så da skal bøndene høste kort og da blir det mange biler som skal tømme siloen på Bjørkelangen, blant annet. Og i byggebransjen er det full fres også!