Hvorfor velger et selskap i Oslo Wepe på Bjørkelangen? Les historien om PW Johnsen Eiendom

Eiendomsforvalter i Oslo med regnskapsfører på Bjørkelangen

Kundehistorie   Av Wepe

Hva får en solid eiendomsforvalter på Majorstuen til å velge et regnskapsbyrå på Bjørkelangen? Per W. Johnsen i eiendomsfirmaet PW Johnsen Eiendom AS ønsket seg en regnskapsfører med kunnskap, system, stabilitet og tilgjengelighet. Han hadde i flere år merket seg May-Britt Westrengs profesjonalitet. Og valget falt på Wepe da behovet for ny regnskapsfører oppstod.

Eiendomsforvalter med historisk sus

Majorstuen – det travle knutepunktet der Kirkeveien møter Bogstadveien og knytter Oslo Vest sammen resten av hovedstaden. Bydelen fikk på 1800-tallet navnet sitt fra den populære bevertningsstedet som lå der: nettopp Majorstuen restaurant. Og akkurat der restauranten en gang lå, var det Karl W. Johnsen og hans brødre på slutten av 1920-tallet bygde landemerket: Majorstuhuset. Det nyklassisistiske bygget med gullbokstaver fungerer som en portal inn til t-banen, og huser i dag 46 ulike næringsleietakere. Alt fra optikere, leger og kiropraktorer, baker, kiosk, sushi-leverandør, butikker, minibank, restaurant og pub.

Det er i dag PW Johnsen Eiendom AS som forvalter Majorstuhuset, med Per Wilhelm Johnsen, Karl W. Johnsens barnebarn, som daglig leder. I tillegg til det kjente landemerket på Majorstuen, drifter de også andre næringsbygg i Oslo samt Olaussengården på Strømmen. “Vi er spesialister på drift, vedlikehold og videreutvikling av næringseiendom,” forteller Per Wilhelm, som selv er utdannet regnskapsfører og som har ledet selskapet siden 1990-tallet. Men regnskapet har den tradisjonsrike eiendomsforvalteren nå valgt å “outsource” til Bjørkelangen.

 

Kan ikke havne på etterskudd

Et firma som baserer seg på utleie og drift av kontor- og næringseiendommer kan ikke henge på etterskudd med hverken inn- eller utbetalinger. Derfor er det helt essensielt for eiendomsforvalter PWJE å ha kontroll på at pengene kommer inn når de skal, at de har oversikt over alle bilag og kan følge pengestrømmen. Av den grunn har de inntil nylig holdt i regnskapsføringen selv. Men med ny teknologi og skybaserte systemer er det enklere å få kontroll og oversikt, og bilag kan hentes opp på en skjerm hvor som helst og når som helst.

– Og jeg tenkte at når tiden kom for at Tore Alm (tidligere regnskapssjef) skulle gå av med pensjon, så ville vi gå over til et regnskapsbyrå, forteller Per Wilhelm

Så hvorfor endte PWJE på Oslos vestkant opp med å velge et regnskapsbyrå på Bjørkelangen? Vel, det måtte være noen med høy kompetanse som hadde gode systemer, og som var stabile og tilgjengelige. Geografi er ikke så viktig, så lenge man bruker pålitelige, skybaserte løsninger. 

– Det kunne like gjerne ligget i Finnmark, sier han, men jeg har kjent til May-Britt Westreng i flere år, og har møtt henne og hennes nøkkelpersonale ved flere sammenhenger. Jeg har skjønt lenge at Wepe er et skikkelig og dedikert regnskapsbyrå. Og de bruker de gode systemene vi trenger. Så det var helt naturlig at valget falt på dem. 

Systemer og stabilitet er ord som går igjen når Per Wilhelm beskriver Wepe. Han og hans kollegaer er avhengige av å raskt kunne finne fram et bilag. Det er ingen sak i dag, med et skybasert, enkelt og brukervennlig system som Poweroffice GO. 

– Dessuten opplever jeg at de er litt mer stabile på mindre steder, humrer Per Wilhelm, – Så Bjørkelangen er jo midt i blinken!

 

 

Samstemte i dansen

Det er Hanne Jeanette Ingeborgøien og Roar Ness som er PWJEs primærkontakter i Wepe. Å ha faste rådgivere er helt essensielt for en kunde som dette, nettopp med hensyn til stabilitet og historikk. 

– Det er så viktig at de kjenner oss såpass at de vet hvordan vi selv ville håndtert saken. På den måten blir det mer effektivt og presist, sier Per Wilhelm.

Men også Hanne og Roar’s høye kompetanse og tilgjengelighet spiller en nøkkelrolle i det gode samarbeidet. Og her snakker vi situasjonsbestemt tilgjengelighet. Johnsen forteller at Hanne og Roar vet hva han ønsker å få svar på kjapt, og hva som kan vente litt. 

– Vi er samstemte i dansen mellom kunde og leverandør. Vi deler oppfatning om hva en god jobb er, og da er det lett å bli gode venner. Det blir både effektivt og hyggelig. 

Roar Ness fra Wepe kan bekrefte at samarbeidet med PWJE fungerer meget godt. 

– De er ikke bare en kunde, sier han, – men de tilfører kompetanse innen eiendomsforvaltning og styrker kunnskapsnivået vårt. Et godt forvaltningsmiljø som PWJE, med lange tradisjoner gir oss motivasjon i hverdagen. Og når kjemien også stemmer så godt, blir det en god “match”. 

 

Wepe – en portal mot alle tjenester et firma kan trenge 

I samarbeidet videre med Wepe, ser Per Wilhelm at det stadig er nye fagfelt som tilfaller regnskapsførerne. Derfor setter han utvikling av faglig kompetanse og kvalitetskontroll i høysetet. Han tenker blant annet på frafallet om krav til revisor for små bedrifter,

– da havner jo revisjonsoppgaver på Wepes bord, og da er det viktig at regnskapsførselen er kvalitetssikret, og at man kan svare på skatte- og avgiftsspørsmål. Om regnskapsføreren innehar denne kompetansen, kan man i mange tilfeller slippe å gå til en revisor eller en skatteadvokat, og Wepe blir en reell rådgiver. 

– Men det er også en fordel at Wepe har et leverandørnettverk av gode rådgivere, som er ytterligere kompetente og spesialister innen sitt fagfelt. Det vil gjøre Wepe til en portal mot en rekke tjenester ethvert firma kan trenge. 

Du er selv autorisert regnskapsfører og kjenner bransjen, hva tror du blir viktig for å lykkes for et byrå som Wepe i de neste årene? 

– Jeg mener at det er viktig for Wepe å holde på de dyktige medarbeiderne sine, og at de forblir dyktige. Å opprettholde kunnskapsnivået og stabiliteten som Wepe tilbyr, det er viktig for kundene. 

Så kompetanseutvikling er viktig? 

– Ja, men det er en litt skummel balansegang. Man må ikke bli så ivrig på å levere nye tjenester at basistjenestene blir lidende. For man må både ha kontroll og levere kvalitetsarbeid samtidig som man videreutvikler eget produkt med etterspurt kompetanse.

– Vi deler tankene til Per Wilhelm, kommenterer Roar Ness. – Vi ønsker å stå for god kvalitet og “ha hjerte for kunder og ansatte”. Samtidig er bransjen, som resten av norsk næringsliv, i utvikling, og det er viktig å videreutvikle vårt kunnskapsnivå og følge med på hvilke behov våre kunder har. Det gjelder å kunne tilpasse seg og gi fortløpende kundetilpassede råd og veiledning.

 

Er du eiendomsforvalter, og leter etter en god regnskapsfører? Ta kontakt, så tar vi en prat.

Tre kjappe om PW Johnsen Eiendom AS:

Opprettet: 1990

Antall ansatte per 1.9.2020: 3 stk

Omsetning 2019: 8,5 m nok

Del artikkelen
Bloggen
to top

opp